Tuesday, July 31, 2012

Mengomentari Artikel - Roles of The Students And Teachers in Distance Education

By
Bab : Technology, Media and Learning
Sub Bab : The Roles of Technology and Media in Learning
Judul Artikel : Roles of The Students And Teachers in Distance Education

Distance Education requires an individualized learning process where the learner can access knowledge from computer-assisted programs and/or other technologies such as television. With development of high technology, learners look for fast, easy, any-time, anywhere education opportunities. They expect high educational standards based on global competition. Distance Education may serve as an alternative to traditional on-campus instruction or “blended” to combine distance with on-campus courses.

The changing roles of students and teachers in distance education are influencing classical education standards and pedagogy. According to research findings on the roles of the students’ in distance education are: be disciplined and on task, consult with and seek guidance from advisors through required access methods, assume responsibility for your own learning, develop effective interaction with teachers and counselors (like classical learning), evaluate and judge your own performance, and combat prejudice and communication barriers.


According to research findings on the roles of the teachers in distance education are: assume responsibility for preparation and presentation of learning tasks, immediately consult with students to correct problems and keep them on task, be aware of student needs and wishes; respond promptly to communications and tests, build student motivation, combat prejudice of communicational barriers, and establish an effective environment for student-teacher and student-student interaction.

Research provides data to compare effectiveness of the teaching and learning in a great variety of situations. Learning in a high-tech, global environment presents new roles and responsibilities for both teacher and learner. 
Sumber Artikel : http://www.itdl.org/Journal/May_04/article05.htm

Komentar:
Peran teknologi dan media dalam pembelajaran tak mungkin lepas dari guru dan siswa. Guru menggunakan teknologi dan media untuk mendukung penyajian materi, sedangkan siswa merupakan pengguna utama dari teknologi dan media tersebut. Salah satu bentuk pemanfaatan teknologi dan media dalam pembelajaran adalah berjalannya pendidikan jarak jauh (distance education). Pendidikan jarak jauh menawarkan berbagai macam kemudahan bagi siswa dalam memperoleh informasi, karena pendidikan jarak jauh lebih bersifat fleksibel dibandingkan pendidikan secara langsung.

Pendidikan jarak jauh juga mengubah peran guru dan siswa dalam proses pembelajaran. Secara garis besar, siswa harus bisa lebih aktif dan mandiri dalam pembelajaran, karena mereka tidak bertatap muka secara langsung dengan guru. Sedangkan tugas guru selain menyusun dan menyajikan materi yang akan diakses oleh siswa juga harus memotivasi siswa untuk belajar serta memahami apa yang dibutuhkan oleh siswa.

Pendidikan jarak jauh memang memberikan berbagai macam kemudahan. Namun, apabila dikaitkan dengan pendidikan di Indonesia yang menjadi masalah adalah kurangnya SDM dan infrastruktur yang ada dalam menjalankan pendidikan jarak jauh ini. Masih banyak guru di Indonesia yang penguasaan teknologi informasinya masih kurang, sebagai contoh dalam hal penggunaan internet. Selain itu infrastruktur yang ada di sekolah-sekolah di Indonesia belum memadai, sebagai contoh belum semua sekolah mempunyai LCD di setiap kelasnya.

Berdasarkan uraian tersebut maka solusi yang dapat diambil adalah dengan menyiapkan SDM dan infrastruktur yang memadai untuk menjalankan pendidikan jarak jauh. Namun, sebaiknya tidak sepenuhnya pendidikan dilakukan dengan jarak jauh karena sentuhan teknologi akan berbeda dengan sentuhan manusia. Kemampuan sosial siswa juga harus dipertimbangkan, interaksi siswa dengan guru maupun siswa dengan siswa. Maka dari itu, pendidikan bisa dijalankan dengan mengombinasikan antara pendidikan jarak jauh (distance learning) dengan pembelajaran tatap muka secara langsung.
Facebook Twitter Google+

Artikel Terkait:

0 comments:

Post a Comment